Stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Noah - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Noah - WaarBenJij.nu

Stage

Blijf op de hoogte en volg Noah

08 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Zo, de eerste week stage zit er op!

Dinsdag had ik mijn eerste dag in groep 4 op de Romerschool en na een keer fout rijden was ik er aangekomen.
Ik heb kennis gemaakt met alle leerkrachten, maar ik zal vooral te maken krijgen met de leerkrachten van cyclus 1 (groep 1 t/m 4). Het zijn ook twee gebouwen met een gezamenlijk schoolplein.

De schooltijden zijn 7.30 - 12.30 en de leerkrachten zijn er dus ook alleen rond die tijd, niet zoals in Nederland dat je er ruim van te voren bent en ook later weggaat.
Deze week zijn we nog geen een keer de ochtend begonnen met alle leerlingen (26 totaal) aanwezig, die komen dus ook (veel) te laat.

De leerlingen hebben allemaal een uniform aan en ze hebben ook een apart sportuniform.

Op stage hebben ze een taalmethode en een rekenmethode. De taalmethode is exact hetzelfde als in Nederland en de rekenmethode is Alles Telt maar dan hebben ze het boek aangepast voor de Antillen (andere plaatjes).

Wat mij wel tegenviel is dat er nog veel Papiaments tussendoor gesproken wordt.
De leerlingen zijn dus taalzwak.
Dit probleem kwam ik vooral tegen toen ik zelf les aan het geven was. De leerlingen gaven antwoorden in het Papiaments en sommigen konden niet helemaal meekomen, die hadden dus nog echt behoefte aan (Papiaments) taalondersteuning.

Ook werken ze hier (nog) niet met niveau groepen, positieve feedback en cooperatieve werkvormen.
Tijdens een les geef je dus uitleg en daarna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag met de opdrachten en loop je rondjes om ze te helpen wanneer ze vragen hebben.

Mijn stagementor is onwijs leuk en staat ook open voor van alles.
Ik zal vijf dagen per week stage gaan lopen dus het wennen aan ander onderwijs zal wel snel gaan en we hebben besloten een aantal dingen aan te passen, bijvoorbeeld het gaan werken in niveaugroepen met rekenen.

Ik heb geen zelfgemaakte foto's bij dit verslag. Maar als je het leuk vind om te zien hoe de school eruit ziet, de kindjes (uniform) enzovoort kun je wel even op de site kijken: www.romerschool.info

  • 12 Februari 2013 - 23:22

    Annemarie :

    Mooi verslag, Noah ! Ik krijg een goed beeld van je stage in Curaçao ! Mooie foto's van het carnaval !

  • 15 Februari 2013 - 13:05

    Babs:

    Dag skeet,
    Echt een positief verslag zeg.
    En wat leuk dat je nu al bezig bent om nieuwe ontwikkelingen daar te ondernemen met de kids!
    Goed dat je vergelijkt en nu al zoekt naar nieuwe ingangen, trots op je ;)
    Ook fijn dat je het goed met ze kan vinden....
    En maar gauw beetje Papiaments leren of hun Nederlands :)
    Xxxxjes babs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Noah

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 10934

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 04 Mei 2013

Buitenlandstage

Landen bezocht: